פרסום, שיווק ויחסי ציבור – עושים סדר

עושים סדר במונחים:

פרסום, שיווק ויחסי ציבור

מנהלים ובעלי עסקים- אם הראש שלכם מסתחרר מרוב מונחים הקשורים לקידום העסק- אתם לא לבד!

באנו לעשות לכם סדר בכל מונחי עולם הקידום העסקי ואולי להעלות כמה מחשבות ורעיונות על הדרך.

במאמר זה נעסוק בשאלות מה בכלל ההבדל בין פרסום, שיווק ויחסי ציבור?

האם הארגון שלכם זקוק לכל אלה בשביל לגדול? או שמספיק רק חלק מהם?

מה עם מיתוג והאם הלוגו שלכם עושה את העבודה?

בקיצור...תישארו איתנו.

פרסום-

הדרך הכי נפוצה להציע הצעה ישירה ללקוח.

זו יכולה להיות הצעה לרכישת מוצר או שירות

או שזו יכולה להיות הצעה להירשם/ להוריד/ להתנסות באחד מתוצרי העסק- בחינם.

בכל מקרה, כשמדובר בהצעה שאתם מציעים ללקוח, באמצעות מודעה, בערוצים השונים-

מדובר בפרסום.


פרסום יכול להיות אורגני (כלומר, בערוצים שזמינים בחינם)

אך לרוב, כדי שפרסום יביא תוצאות ממשיות- הוא יהיה ממומן.

ערוצי הפרסום הם באמת אינסופיים. 

מה שדוקא סופי מאוד זה תקציב הפרסום של הרוב המוחלט של הארגונים.


לכן, חשוב לבחור בקפידה את ערוצי הפרסום ולא לירות לכל הכיוונים.

נמנה רק מספר ערוצים אפשריים (כאמור, רשימה מאוד חלקית):

גוגל, פייסבוק, לינקדאין, אוטבריין, טאבולה, פורטלים, בלוגים, שלטי חוצות, פליירים, טלויזיה, רדיו, מגזינים (מודעות), עיתונים, אי מייל ועוד.

שיווק-

התהליך יצירת ביקושים בעסק.

בתהליך השיווק העסק פונה ללקוחותיו הפוטנציאליים ליצירת מערכת יחסים, אותה הוא מתחזק לאורך זמן

.

בתהליך השיווק העסק מסייע ללקוח לעבור תהליך פסיכולוגי של גילוי התועלות של העסק ובניית אמון עד לקבלת החלטת רכישה.


למשל:

מכללה שמכשירה מטפלים ברפואה משלימה יכולה להזמין את

הסטודנטים ליום פתוח באמצעות מודעת פרסום.


לאחר היום הפתוח, המכללה יכולה לנקוט באמצעי שיווק שונים. לדוגמא:


-       לקוחות שנרשמו ללימודים – לשלוח חומרי לימוד
(כן, זה חלק מהשיווק, כדי למנוע חרטת רכישה)


-       לקוחות שנכחו אך לא נרשמו ללימודים באותו יום או שלא הגיעו

ליום הפתוח אך התעניינו בלימודים- להמשיך את הקשר עמם באמצעות תזכורות להטבת הרשמה מוקדמת,  עדויות של סטודנטים מרוצים ועוד.


-       לקוחות שלא נרשמו כלל עד לרגע פתיחת המחזור (לא מוותרים עליהם) – 
להמשיך את הקשר הדיגיטלי עמם באמצעות שליחת תכנים

שמעניינים אותם (למשל: איך מתפרנסים מטיפול ברפואה סינית, המחקר החדש על מיינדפולנס והפחתת סטרס ועוד)

ו/או

הזמנה לפעילויות מיוחדות לתחזוקת הקשר, למשל: פסטיבל יוגה (ההזמנה עצמה זו פעולת פרסום אבל עצם קיום הפעילות- זה שיווק)
 

כמו שבפרסום כמות ערוצי שיווק היא אינסופית,

כך בשיווק- כמות הרעיונות והכיוונים שאפשר לקחת אליהם

את הקשר עם הלקוח- היא אינסופית.


יחסי ציבור-

המטרה של יחסי ציבור זה ליצור תדמית ציבורית חיובית על העסק/שירות/מוצר שלכם ולגרום לתקשורת ולמשפיענים לדבר עליהם.

ראיונות בתוכניות אירוח, מאמרי תוכן וכתבות תדמית בעיתונים (דפוס או דיגיטליים), משפיענים ברשתות החברתיות, השתתפות בועדות מקצועיות בפרופיל גבוה.


למעשה, כשהציבור שומע משהו על מוצר או שירות מפי גורמים

שנתפסים "אובייקטיבים" ושלא שייכים לארגון, רמת האמון שלו עולה וכך גם האוטוריטה של אותו ארגון.


תחשבו על זה כצרכנים. אם הייתם צריכים לעשות טיפול שיניים ארוך ויקר.

ראיתם פרסומת של מרפאת שיניים בשלט בעיר שלכם

ובדיוק באותו יום צפיתם בתכנית אירוח בתחום הבריאות

קצת לפני החדשות ובה התארח רופא שיניים מאזורכם שדיבר על האופציות השונות לטיפול שאתם צריכים לעבור.


לאיזה משני הרופאים הייתם פונים?

לאיזה משני הרופאים הייתם מסכימים לשלם יותר ללא היסוס?


טוב, בסדר... הבנו מה ההבדל בין פרסום, שיווק ויחסי ציבור אבל איפה בתוך כל זה נכנס המיתוג?

מיתוג-

לפני שנדבר על מיתוג, בואו נבין מה זה מיתוג.

הרבה מנהלים ובעלי עסקים טועים כשהם חושבים שמיתוג זה הלוגו או הצבע של השילוט בעסק שלהם או האייקון שבו כותבים את ההצעות מחיר ללקוח.

כן, אלה בהחלט חלק ממיתוג אבל הם ממש לא עיקר המיתוג. (לראייה, הרבה מותגים מוכרים מחליפים את צבעי המותג שלהם/לוגו מידי כמה שנים)


מיתוג זה מכלול הרגשות והציפיות שעולות בקהל היעד כשהם חושבים על המותג שלכם.


איזה רגשות וציפיות עולות אצלכם מלרכוש נעל של נייק לעומת לרכוש נעל של גלי ?

איזה רגשות וציפיות עולות אצלכם מלסעוד במסעדת "מחנה יהודה" לעומת לסעוד בדוכן פלאפל בשוק מחנה יהודה (אני אישית מעדיפה את השני אבל אני יודעת שאני במיעוט 😊)


איזה רגשות וציפיות הלקוח האידאלי שלכם צריך להרגיש כדי להגיד "כן" להצעה שלכם שוב ושוב ושוב?


לסיכום, מה מכל אלה באמת הארגון צריך בשביל להצליח?

התשובה היא שהרוב המכריע של העסקים זקוקים לפרסום ולשיווק.

כשבונים תהליכים אלה בצורה מדוייקת ומקצועית, מתוך הבנת קהל היעד, הצרכים שלו, האלטרנטיבות שעומדות לפניו והלך הרוח שלו-

אפשר בהחלט להביא לצמיחה עסקית עקבית.


בשלב מסוים עסק שצמח והתפתח ועדיין מעוניין לגדול ולהפוך להיות מוביל בתחומו ומוכר ברמה ארצית יצטרך

להיעזר גם בשירות יחסי ציבור ולהשקיע בדימוי המקצועי שלו.


ומיתוג?


מיתוג זה למעשה תוצאה של הרבה מהלכי פרסום, שיווק ויחסי ציבור נכונים (כן, גם עם גרפיקה מתאימה) שיחד יצרו את הרגש והציפייה למוצר/ שירות מעולים עם הלוגו שלכם עליו.

 

 

אם מעניין אתכם לשמוע גם על פיתוח עסקי ומכירות- על כך בפרקים הבאים 😊

 

ואם יש לכם שאיפה להביא לצמיחה עסקית עקבית בעסק,

צרו קשר :)

Share by: